Opublikowano 11 czerwca 2017 r.

Otrzymaliśmy relację przedstawicieli naszej szkoły, którzy kilka tygodni temu wzięli udział w XVII Dniach Tischnerowskich w Krakowie. W ramach tej uroczystości mieli oni przyjemność uczestniczyć w debacie i występach.

Na godzinę, może dwie, przed Krakowem usiadła przy nas młoda dziewczyna. Jej piękny, śpiewny akcent zdradzał wschodnie korzenie. Moje przypuszczenia okazały się słuszne: pochodzi z Ukrainy, z okolic bliskich granicy z Krymem, gdzie mieszkają jej rodzice. Z pięknym uśmiechem opowiadała, co podoba jej się w naszej Ojczyźnie i dlaczego chciałaby tu osiąść na stałe. W tej wielowątkowej rozmowie nie mogło zabraknąć wspomnienia bolesnej karty naszej wspólnej historii, tej naznaczonej krwią wielu Polaków pomordowanych przez UPA. W serdecznej rozmowie czas podróży upłynął szybko. Ta piękna blondynka przeprowadziła nas przez Galerię, pokazała z którego przystanku mamy tramwaj. Żegnając się miałyśmy obie głębokie przekonanie, że to nasze spotkanie, krótkie, jak mgnienie oka, było niezwykłe: zbudowało niezapomnianą relację, życzliwość, poruszyło serce.

Mimo długiej i męczącej podróży pociągiem do Krakowa szczęśliwie dotarłyśmy do hotelu.

Następnego dnia czekała na nas debata filozoficzna o temacie przewodnim „Co dał nam Tischner?”, która miała miejsce w Wyższej Szkole Europejskiej. Wypowiadały się w niej osoby znające księdza profesora Józefa Tischnera, jak i te, które poznały tylko jego działalność i twórczość literacką. Debacie towarzyszyło też przemówienie Anny Dymnej, znakomitej polskiej aktorki i wolontariuszki oraz Kazimierza Tischnera, brata naszego patrona. Miałyśmy okazję chwilę porozmawiać z panią Anną Dymną i zrobić sobie z nią zdjęcie. Zobaczyłyśmy też występy uczniów ze szkół noszących imię księdza Tischnera.

Po skończonym spotkaniu miałyśmy czas na spacer po krakowskiej starówce i zobaczenie między innymi Sukiennic, kościoła Mariackiego, Bramy Floriańskiej i Barbakanu. Zajadając się obwarzankami, szczęśliwie wróciłyśmy pociągiem do Poznania.

Wyjazd był niezwykle udany, zaczynając od debaty, która pozwoliła nam spojrzeć inaczej na postać księdza profesora Józefa Tischnera, kończąc na spacerze, podczas którego dopisała nam pogoda.