Zapraszam uczniów do udziału w konkursie poświęconemu Patronowi naszej szkoły ks. prof. Józefowi Tischnerowi. Każdego dnia, od 1 marca, na stronie szkoły ukaże się zadanie do wykonania przez klasę. Wygrywa klasa, która zdobędzie największą liczbę punktów.

Alicja Woźniak

Zadania będą ukazywać się poniżej, a także są dostępne pod tym linkiem.

Zadanie 1 (1 marca)

Odpowiedz na następujące pytania:
1. Podaj imiona matki i ojca ks. prof. J. Tischnera.
2. Jaki był zawód rodziców ks. prof. J. Tischnera?
3. W którym roku Józef Tischner złożył podanie do seminarium?
4. W którym roku i z czyich rąk przyjął święcenia kapłańskie ks. prof. J. Tischner?

Bibliografia
Wojciech Bonowicz „Tischner”, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002

Na karcie odpowiedzi należy napisać klasę (SP lub LO). Za poprawne odpowiedzi otrzymacie 0 – 6 pkt.
Odpowiedzi składamy w sekretariacie do środy 08.03.2023 do godz. 14.00.

Zadanie 2  (2 marca)

„Nasza religijność jest religijnością wydarzeniową, religijnością zogniskowaną wokół wydarzeń i ich dziejowych reperkusji, a nie wokół trwających prądów myślowych, inspirującą te prądy i żyjąca w nich. (…) Są imiona, bez uwzględnienia których współczesne chrześcijaństwo nie może myśleć, nie potrafi zrozumiale mówić, czytać. (…)

Odpowiedz na następujące pytania:
1. Jakiego wydarzenia dotyczyły przytoczone powyżej słowa ks. prof. J. Tischnera?
2. Wymień nazwiska dwóch nauczycieli uczących Józefa Tischnera w szkole gimnazjalnej.
3. Kim był „Ogień”? Podaj imię i nazwisko tej osoby.

Bibliografia
Wojciech Bonowicz „Tischner”, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002

Na karcie odpowiedzi należy napisać klasę (SP lub LO). Za poprawne odpowiedzi otrzymacie 0 – 4 pkt.
Odpowiedzi składamy w sekretariacie do środy 08.03.2023 do godz. 14.00.

Zadanie 3 (3 marca)

1. Wymień instytucje, z którymi współpracował ks. prof. J. Tischner. (3)

2. Napisz, co oznacza wyrażenie „non possumus”?

3. Podaj rok uwolnienia kardynała Stefana Wyszyńskiego z aresztu domowego.

4. Uzupełnij tytuły dzieł ks. prof. J. Tischnera:

a) Świat ludzkiej ……………

b) Etyka …………….

c) Filozofia ……………..

d) Polski ………..

e) Historia filozofii  ………………..

Na karcie odpowiedzi należy napisać klasę (SP lub LO). Za poprawne odpowiedzi otrzymacie  0 – 10 pkt.

Odpowiedzi składamy w sekretariacie do środy 08.03.2023 do godz. 14.00.

Zadanie 4 (6 marca)

Uzupełnij brakujące wyrazy w podanym tekście:

W latach seminaryjnych i bezpośrednio potem mistrzem duchowym Tischnera był ksiądz ………………………………………. , późniejszy biskup. (…) We wstępie do swojej książki  pt. …………………………………, biskup ……………………………… napisał: „Spotkanie obojga ludzi może przybrać różną postać. Niekiedy dokonuje się na dwóch bliskich, lecz równolegle biegnących do siebie ścieżkach …… Zdarza się jednak, że spotkanie przybiera zupełnie inną postać, kiedy dokonuje się nie na dwóch równoległych, lecz przecinających się drogach”.

Odpowiedz również na następujące pytania:

1. Podaj imię i nazwisko polskiej poetki, z którą w latach sześćdziesiątych przyjaźnił się ks. prof. J. Tischner.

2. Kto oprócz Józefa Tischnera, kierował Instytutem Nauk o Człowieku w Wiedniu w początkach jego istnienia? Podaj jego imię i nazwisko.

Bibliografia

Spotkanie, Z ks. Józefem Tischnerem rozmawia Anna Karoń – Ostrowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003

Na karcie odpowiedzi należy napisać klasę (SP lub LO). Za poprawne odpowiedzi otrzymacie  0 – 5 pkt.

Odpowiedzi składamy w sekretariacie do środy 08.03.2023 do godz. 14.00.

Zadanie 5 (7 marca)

  1. Wymień imiona i nazwiska przynajmniej pięciu uczestników dyskusji panelowej o tytule: „Cierpienie i miłosierdzie w myśli Jana Pawła II i Józefa Tischnera, zorganizowanej przez Instytut Myśli Józefa Tischnera.
  2. Jakie ostatnie odznaczenie otrzymał ks. prof. Józef Tischner, w którym roku i gdzie nastąpiło jego wręczenie?
  3. W kazaniu wygłoszonym na Wawelu 19.10.1980 roku, ks. prof. J. Tischner podaje definicję solidarności (jako postawy), odnosząc się do słów św. Pawła. Jak ta definicja brzmiała?
  4. Podaj datę śmierci ks. prof. J. Tischnera i miejsce jego pochówku.

Bibliografia

Człowiek wobec wartości, pod red. Ks. Jarosława Jagiełły i ks. Władysława Zuziaka, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006

Na karcie odpowiedzi należy napisać klasę (SP lub LO). Za poprawne odpowiedzi otrzymacie  0 – 5 pkt.

Odpowiedzi składamy w sekretariacie do środy 08.03.2023 do godz. 14.00.

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w wojewódzkim konkursie historycznym, który był poświęcony upamiętnieniu wiedzy o polskim podziemiu niepodległościowym. Z przyjemnością informuję, że w konkursie, na który wpłynęły 232 prace (30 ze szkół ponadpodstawowych), Zuzanna Surdyk, uczennica klasy I H zajęła 3. miejsce w kategorii lapbook. Uroczysta gala i wręczenie nagród odbędzie się w Centrum Kultury i Sztuki w Koninie. Serdecznie gratulujemy!

Alicja Woźniak

Szkoła podstawowa: I miejsce - Grzegorz Golon (8a), Zuzanna Rychlik (8a), II miejsce - Michał Łukaszewski (6a), Maria Zmyślona (8a), 
III miejsce - Zuzanna Michalska (8a), Nadia Gabryelska (8a)

Liceum: I miejsce - Anastazja Lutyńska (4D), II i III miejsca nie przyznano.
Gratuluję.

Małgorzata Wierszuła

13 stycznia gościliśmy w klasie 3 F (częściowo zdalnie, częściowo w realu) przedstawicieli Forum Młodych Dyplomatów, którzy wprowadzili nas w tajniki swojej działalności. Było to pierwsze z cyklu spotkań i wykładów dotyczących dyplomacji i historii najnowszej.

Tomasz Bieryłło

W styczniu klasa I D uczestniczyła w lekcji historii w Muzułmańskim Centrum Kulturalno-Oświatowym, które powstało w 2005 roku, a co za tym idzie, powstał w nim (na parterze) jedyny w Poznaniu i w Wielkopolsce meczet, na ścianach którego piękną kaligrafią napisane są wersety z Koranu. Natomiast na pierwszym piętrze znajdują się przestronne sale lekcyjne, a za nimi galeria. W galerii eksponowane są duże fotografie z dziedziny sztuki i kultury muzułmańskiej. Drzwi Centrum są otwarte dla wszystkich osób chcących poszerzyć wiedzę z religii islamu czy kultury muzułmańskiej. Tak też zrobili uczniowie klasy I D, którzy z zainteresowaniem wysłuchali dyrektora Centrum Muzułmańskiego, imama poznańskiej wspólnoty muzułmańskiej Youssefa Chadida. W ten sposób lekcję historii ze szkolnej ławki przenieśliśmy do Centrum. Od sześciu lat ukazuje się także Kalendarz Trzech Religii, gdzie chrześcijanie, Żydzi i muzułmanie kolejno podejmowali tematy. Tegoroczny, szósty, dotyczy godności człowieka. Wcześniej taki pomysł pojawił się w Katowicach, a miasto Poznań jako drugie zaczęło realizować taki koncept.

⇒ Galeria

Małgorzata Wierszuła

Do etapu okręgowego Olimpiady Wiedzy Historycznej zakwalifikowali się następujący uczniowie: Jakub Maryniak (IV F), Szymon Matysiak (III A) oraz Jakub Cichy (III B). Etap okręgowy OWH odbędzie się 21 stycznia 2023 r.
Do etapu wojewódzkiego Olimpiady Solidarności zakwalifikowali się uczniowie: Natasza Śliwińska (I A) oraz Szymon Matysiak (III A). Etap wojewódzki Olimpiady Solidarności odbędzie się 15 marca 2023 r.
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

Alicja Woźniak

Uczniowie klasy I E wzięli udział w zajęciach warsztatowych poświęconych symbolice Polskiego Państwa Podziemnego. Warsztaty w szczególności przybliżyły znaczenie i funkcję znaku Polski Walczącej. W części teoretycznej warsztatów uczniowie poznali między innymi historię powstania „kotwicy”. Następnie, w części praktycznej, zaprezentowano różne sposoby, jakich używano do malowania znaku Polski Walczącej. Na zakończenie uczniowie samodzielnie mogli wykonać znak używając różnych technik.

Alicja Woźniak

Od poniedziałku 9 stycznia ruszył w naszej szkole projekt ”PROSTY KRĘGOSŁUP”, którego nadrzędnym celem jest zapobieganie dysfunkcjom kręgosłupa oraz propagowanie zdrowego stylu życia. Hasło projektu - PROSTUJ SIĘ!

W ramach projektu zaplanowane są następujące działania:
1. Akcja PROSTUJ SIĘ w czasie lekcji:
- prosimy nauczycieli o zwracanie uwagi uczniom podczas lekcji, aby przyjmowali właściwą pozycję siedzącą; w każdej sali na biurku nauczycielskim przygotowany będzie specjalny „lizak” z logo projektu
- w wybranych salach uczniowie będą siedzieli na dużych piłkach zamiast na krzesłach

2. Zadania dla klas:
- każda klasa LO przygotowuje plakat z hasłem, na temat projektu; prace należy złożyć do 27 stycznia do pok. 123
- każda klasa SP tworzy pracę plastyczną z materiałów z recyklingu związaną z tematyką akcji

3. Na dużych przerwach o godz.10.30 w holu szkoły odbędą się pokazy ćwiczeń usprawniających.

4. Na zajęciach wychowania fizycznego:
- uczniowie biorą udział w tzw. „treningach kręgosłupa”, czyli ćwiczeniach usprawniających
- nauczyciele przeprowadzą konkurs GIBEK ROKU 2023, czyli wyłonią najbardziej „rozciągniętego” i giętkiego ucznia i uczennicę

5. P. pielęgniarka prowadzi badania wśród uczniów; analiza wyników zostanie przedstawiona w czasie akcji podsumowującej realizację projektu.

6. Liderzy Zdrowia podczas przerw przeprowadzą wśród uczniów akcję „ZAŁÓŻ DRUGIE RAMIĘ”, której celem jest zwrócenie uwagi na właściwe noszenie plecaków.

7. Odbędzie się akcja podsumowująca realizację projektu.

Życzym miłej zabawy!
Grupa Liderów Zdrowia

Uczniowie klas 3, 4 i 8 Szkoły Podstawowej nr 47, w ramach zajęć realizowanych ze środków UNICEF, wzięli udział w warsztatach, w czasie których, pod opieką p. Katarzyny Szydłowskiej i Yulianny Barskiej (asystenta kulturowego) przygotowywali ozdoby świąteczne. Zajęcia rozpoczęły się od przedstawienia krótkiej prezentacji na temat tradycji obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i na Ukrainie. Pani Yulianna Barska opowiedziała, jak to wygląda na Ukrainie, natomiast p. Katarzyna Szydłowska porównała tradycje polskie i ukraińskie. Następnie dzieci wykonały dekoracje świąteczne: papierowe aniołki, choinki i gwiazdki. W ostatniej części zajęć uczniowie wykonali ozdobne świąteczne słoiki. I tutaj kreatywność uczestników grała wielką rolę, ponieważ do słoików można było włożyć watę, kamienie pomalowane na złoto czy srebro, jemiołę, wykonane ozdoby papierowe, różne elementy dekoracyjne jak bombki, prezenciki czy jabłuszka. Kompozycja stworzona przez uczniów została rozświetlona lampkami i każdy mógł swoją pracę zabrać do domu, co niesamowicie ucieszyło wszystkich.

⇒ Galeria

Wydarzenie/projekt zorganizowano przy wsparciu Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF).

13 grudnia uczniowie klasy 8a i 8b odwiedzili studio telewizji WTK. Na zaproszenie redaktora naczelnego Dariusza Milejczaka i znanego dziennikarza Krzysztofa Czuba mogli zapoznać się z zasadami tworzenia reportaży oraz pracą dziennikarzy w studiu. Zobaczyli studia telewizyjne, w których nagrywane są programy informacyjne, publicystyczne i sportowe, np. "Puls dnia", "Poranek WTK". Dowiedzieli się również, jak działa sprzęt studyjny i zobaczyli wiele lifehacków ułatwiających pracę prezenterów podczas nagrywania programów i transmisji na żywo. Spotkali się również z prezenterem pogody p. Szymonem Kozłowskim. Na zajęciach w szkole, pod okiem p. Yulianny Barskiej, uczniowie stworzyli notatkę prasową, czyli krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym, w której opisali swoją wizytę w WTK. Wizyta w stacji była możliwa dzięki wsparciu ze środków UNICEF w ramach międzynarodowego programu integracji kulturalnej.

⇒ Galeria

Wydarzenie/projekt zorganizowano przy wsparciu Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF).

Grudzień to czas ważny dla Wielkopolan z racji rocznicy wybuchu powstania w 1918 roku. Klasa III B uczestniczyła w lekcji tramwajowej poświęconej temu wydarzeniu. Podczas przejażdżki po Poznaniu zabytkowym tramwajem uczniowie słuchali o początkach powstania, jego przebiegu oraz jego dowódcach. Ważną rzeczą dla Wielkopolan było zwycięstwo w tej walce, która kończyła najdłuższą wojnę nowoczesnej Europy. Uczniowie otrzymali także materiały edukacyjne do wystawy elementarnej. Lekcja zakończyła się pod pomnikiem Powstańców Wielkopolskich.

Alicja Woźniak