Muzeum Archeologiczne już na stałe wrosło w pejzaż instytucji kulturalnych miasta Poznania. To właśnie tutaj znajduje się sławny i unikalny w tej części Europy Obelisk Ramzesa II, tutaj też można obejrzeć zabytki starożytnego Egiptu, wiele zabytków z Wielkopolski czy Afryki.
Klasa I E pod czujnym okiem pani przewodnik skupiła się przede wszystkim na dwóch wystawach stałych związanych z początkiem państwa polskiego i cywilizacji starożytnych.
Edukacja muzealna jest zarówno cennym uzupełnieniem zajęć dydaktycznych prowadzonych w szkole, jak i formą na zdobycie zupełnie nowej wiedzy.

Małgorzata Wierszuła

Zapraszam uczniów do udziału w konkursie poświęconemu Patronowi naszej szkoły ks. prof. Józefowi Tischnerowi. Każdego dnia, od 1 marca, na stronie szkoły ukaże się zadanie do wykonania przez klasę. Wygrywa klasa, która zdobędzie największą liczbę punktów.

Alicja Woźniak

Zadania będą ukazywać się poniżej, a także są dostępne pod tym linkiem.

Zadanie 1 (1 marca)

Odpowiedz na następujące pytania:
1. Podaj imiona matki i ojca ks. prof. J. Tischnera.
2. Jaki był zawód rodziców ks. prof. J. Tischnera?
3. W którym roku Józef Tischner złożył podanie do seminarium?
4. W którym roku i z czyich rąk przyjął święcenia kapłańskie ks. prof. J. Tischner?

Bibliografia
Wojciech Bonowicz „Tischner”, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002

Na karcie odpowiedzi należy napisać klasę (SP lub LO). Za poprawne odpowiedzi otrzymacie 0 – 6 pkt.
Odpowiedzi składamy w sekretariacie do środy 08.03.2023 do godz. 14.00.

Zadanie 2  (2 marca)

„Nasza religijność jest religijnością wydarzeniową, religijnością zogniskowaną wokół wydarzeń i ich dziejowych reperkusji, a nie wokół trwających prądów myślowych, inspirującą te prądy i żyjąca w nich. (…) Są imiona, bez uwzględnienia których współczesne chrześcijaństwo nie może myśleć, nie potrafi zrozumiale mówić, czytać. (…)

Odpowiedz na następujące pytania:
1. Jakiego wydarzenia dotyczyły przytoczone powyżej słowa ks. prof. J. Tischnera?
2. Wymień nazwiska dwóch nauczycieli uczących Józefa Tischnera w szkole gimnazjalnej.
3. Kim był „Ogień”? Podaj imię i nazwisko tej osoby.

Bibliografia
Wojciech Bonowicz „Tischner”, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002

Na karcie odpowiedzi należy napisać klasę (SP lub LO). Za poprawne odpowiedzi otrzymacie 0 – 4 pkt.
Odpowiedzi składamy w sekretariacie do środy 08.03.2023 do godz. 14.00.

Zadanie 3 (3 marca)

1. Wymień instytucje, z którymi współpracował ks. prof. J. Tischner. (3)

2. Napisz, co oznacza wyrażenie „non possumus”?

3. Podaj rok uwolnienia kardynała Stefana Wyszyńskiego z aresztu domowego.

4. Uzupełnij tytuły dzieł ks. prof. J. Tischnera:

a) Świat ludzkiej ……………

b) Etyka …………….

c) Filozofia ……………..

d) Polski ………..

e) Historia filozofii  ………………..

Na karcie odpowiedzi należy napisać klasę (SP lub LO). Za poprawne odpowiedzi otrzymacie  0 – 10 pkt.

Odpowiedzi składamy w sekretariacie do środy 08.03.2023 do godz. 14.00.

Zadanie 4 (6 marca)

Uzupełnij brakujące wyrazy w podanym tekście:

W latach seminaryjnych i bezpośrednio potem mistrzem duchowym Tischnera był ksiądz ………………………………………. , późniejszy biskup. (…) We wstępie do swojej książki  pt. …………………………………, biskup ……………………………… napisał: „Spotkanie obojga ludzi może przybrać różną postać. Niekiedy dokonuje się na dwóch bliskich, lecz równolegle biegnących do siebie ścieżkach …… Zdarza się jednak, że spotkanie przybiera zupełnie inną postać, kiedy dokonuje się nie na dwóch równoległych, lecz przecinających się drogach”.

Odpowiedz również na następujące pytania:

1. Podaj imię i nazwisko polskiej poetki, z którą w latach sześćdziesiątych przyjaźnił się ks. prof. J. Tischner.

2. Kto oprócz Józefa Tischnera, kierował Instytutem Nauk o Człowieku w Wiedniu w początkach jego istnienia? Podaj jego imię i nazwisko.

Bibliografia

Spotkanie, Z ks. Józefem Tischnerem rozmawia Anna Karoń – Ostrowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003

Na karcie odpowiedzi należy napisać klasę (SP lub LO). Za poprawne odpowiedzi otrzymacie  0 – 5 pkt.

Odpowiedzi składamy w sekretariacie do środy 08.03.2023 do godz. 14.00.

Zadanie 5 (7 marca)

  1. Wymień imiona i nazwiska przynajmniej pięciu uczestników dyskusji panelowej o tytule: „Cierpienie i miłosierdzie w myśli Jana Pawła II i Józefa Tischnera, zorganizowanej przez Instytut Myśli Józefa Tischnera.
  2. Jakie ostatnie odznaczenie otrzymał ks. prof. Józef Tischner, w którym roku i gdzie nastąpiło jego wręczenie?
  3. W kazaniu wygłoszonym na Wawelu 19.10.1980 roku, ks. prof. J. Tischner podaje definicję solidarności (jako postawy), odnosząc się do słów św. Pawła. Jak ta definicja brzmiała?
  4. Podaj datę śmierci ks. prof. J. Tischnera i miejsce jego pochówku.

Bibliografia

Człowiek wobec wartości, pod red. Ks. Jarosława Jagiełły i ks. Władysława Zuziaka, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006

Na karcie odpowiedzi należy napisać klasę (SP lub LO). Za poprawne odpowiedzi otrzymacie  0 – 5 pkt.

Odpowiedzi składamy w sekretariacie do środy 08.03.2023 do godz. 14.00.

28 lutego 2023 r.

Na podstawie art. 154 ust. 4 pkt 1 ustawy Prawo Oświatowe (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.) podaje się do publicznej wiadomości, że językiem obcym będącym drugim językiem nauczania w oddziałach dwujęzycznych i w klasie wstępnej w XVII Liceum Ogólnokształcącym oraz w oddziale dwujęzycznym klasy 7 w Szkole Podstawowej nr 47 jest język hiszpański.

28 lutego 2023 r.

Na podstawie art. 154 ust. 4 pkt 3 ustawy Prawo Oświatowe (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.) podaje się do publicznej wiadomości, że obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, z których oceny wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej będą brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych oraz klasy wstępnej w XVII Liceum Ogólnokształcącym są (oprócz obowiązkowo branych w każdym oddziale - języka polskiego i matematyki):

  • do klasy I A1 – język angielski i historia,
  • do klasy I A2 – język angielski i wiedza o społeczeństwie,
  • do klasy I B – fizyka i informatyka,
  • do klasy I C – biologia i chemia,
  • do klasy I D – język angielski i geografia,
  • do klasy I E (dwujęzyczna) – język obcy nowożytny (ocena lepsza z dwóch) i geografia,
  • do klasy I F – język angielski i geografia,
  • do klasy I G – język angielski i geografia,
  • do klasy I I – język angielski i biologia,
  • do klasy 0 H (dwujęzyczna wstępna) – język obcy nowożytny (ocena lepsza z dwóch) i geografia.

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w wojewódzkim konkursie historycznym, który był poświęcony upamiętnieniu wiedzy o polskim podziemiu niepodległościowym. Z przyjemnością informuję, że w konkursie, na który wpłynęły 232 prace (30 ze szkół ponadpodstawowych), Zuzanna Surdyk, uczennica klasy I H zajęła 3. miejsce w kategorii lapbook. Uroczysta gala i wręczenie nagród odbędzie się w Centrum Kultury i Sztuki w Koninie. Serdecznie gratulujemy!

Alicja Woźniak

„Polska – Szwecja między rywalizacją i współpracą”. 
Zapraszam uczniów liceum do udziału w VII edycji Międzynarodowego Konkursu Wiedzy Historycznej poświęconego stosunkom polsko – szwedzkim. Laureaci konkursu mogą liczyć na nagrody rzeczowe i indeksy kilku polskich uczelni na wielu kierunkach (m.in. na UAM). Konkurs jest prowadzony w trzech kategoriach: praca pisemna, praca multimedialna lub praca plastyczna. Do etapu ogólnopolskiego szkoły typują: 5 najlepszych prac pisemnych i po 3 prace multimedialne i plastyczne. Termin oddania prac 17.03.2023 (piątek). Osoby zainteresowane proszę o kontakt, aby uzyskać szczegółowe informacje.

Tematy prac:
I. Prace pisemne
1. Pomoc szwedzka powstańcom styczniowym w 160 rocznicę wybuchu powstania styczniowego.
2. Szwedzka droga do Unii Europejskiej i NATO.
3. Szwedzki styl i filozofia życia w II połowie XX wieku i na początku XXI wieku.
4. Polityka wewnętrzna Zygmunta III Wazy.
5. Polityka rządu szwedzkiego wobec imigrantów po II wojnie światowej.
6. Pozycja ustrojowa i zadania samorządu terytorialnego Królestwa Szwecji.
7. Związki i relacje polskich Wazów z innymi dynastiami europejskimi.

II. Prace multimedialne
1. Polityka wyznaniowa w epoce Wazów.
2. Srebrny wiek w kulturze Rzeczpospolitej Obojga Narodów za panowania Wazów.
3. Husaria – postrach Europy w czasach panowania Wazów.

III. Prace plastyczne
1. Herby rodowe Wazów, Jagiellonów i innych rodów, z którymi skoligaceni byli Wazowie, tak polscy jak i szwedzcy w XVI – XVII wieku.
2. Godła Rzeczpospolitej i Szwecji używane w XV – XVII wieku.
3. Portrety Wazów szwedzkiej i polskiej linii.
4. Zygmunt III Waza w Golubiu.

Alicja Woźniak

„Wstrzymał słońce, ruszył ziemię”. 
Mija 550. rocznica urodzin wielkiego Polaka – Mikołaja Kopernika. Zapraszam uczniów klas 1–5 szkoły podstawowej do udziału w konkursie plastycznym: „Mikołaj Kopernik – astronom, lekarz, uczony”.
• Format pracy A4
• Technika dowolna
• Termin wykonania pracy – 01.03.2023 (środa, sala 133)

„Idźmy, bijmy Moskali, Świat nas za to pochwali”.
Zapraszam uczniów klas 6–8 szkoły podstawowej oraz liceum do udziału w konkursie multimedialnym poświęconemu powstaniu styczniowemu, które wybuchło 22 stycznia 160 lat temu.
„Malarze powstania styczniowego”
• Praca na płycie CD/DVD
• Termin wykonania pracy – 01.03.2023 (środa, sala 133)

Alicja Woźniak

Szkoła podstawowa: I miejsce - Grzegorz Golon (8a), Zuzanna Rychlik (8a), II miejsce - Michał Łukaszewski (6a), Maria Zmyślona (8a), 
III miejsce - Zuzanna Michalska (8a), Nadia Gabryelska (8a)

Liceum: I miejsce - Anastazja Lutyńska (4D), II i III miejsca nie przyznano.
Gratuluję.

Małgorzata Wierszuła

13 stycznia gościliśmy w klasie 3 F (częściowo zdalnie, częściowo w realu) przedstawicieli Forum Młodych Dyplomatów, którzy wprowadzili nas w tajniki swojej działalności. Było to pierwsze z cyklu spotkań i wykładów dotyczących dyplomacji i historii najnowszej.

Tomasz Bieryłło

W styczniu klasa I D uczestniczyła w lekcji historii w Muzułmańskim Centrum Kulturalno-Oświatowym, które powstało w 2005 roku, a co za tym idzie, powstał w nim (na parterze) jedyny w Poznaniu i w Wielkopolsce meczet, na ścianach którego piękną kaligrafią napisane są wersety z Koranu. Natomiast na pierwszym piętrze znajdują się przestronne sale lekcyjne, a za nimi galeria. W galerii eksponowane są duże fotografie z dziedziny sztuki i kultury muzułmańskiej. Drzwi Centrum są otwarte dla wszystkich osób chcących poszerzyć wiedzę z religii islamu czy kultury muzułmańskiej. Tak też zrobili uczniowie klasy I D, którzy z zainteresowaniem wysłuchali dyrektora Centrum Muzułmańskiego, imama poznańskiej wspólnoty muzułmańskiej Youssefa Chadida. W ten sposób lekcję historii ze szkolnej ławki przenieśliśmy do Centrum. Od sześciu lat ukazuje się także Kalendarz Trzech Religii, gdzie chrześcijanie, Żydzi i muzułmanie kolejno podejmowali tematy. Tegoroczny, szósty, dotyczy godności człowieka. Wcześniej taki pomysł pojawił się w Katowicach, a miasto Poznań jako drugie zaczęło realizować taki koncept.

⇒ Galeria

Małgorzata Wierszuła

Do etapu okręgowego Olimpiady Wiedzy Historycznej zakwalifikowali się następujący uczniowie: Jakub Maryniak (IV F), Szymon Matysiak (III A) oraz Jakub Cichy (III B). Etap okręgowy OWH odbędzie się 21 stycznia 2023 r.
Do etapu wojewódzkiego Olimpiady Solidarności zakwalifikowali się uczniowie: Natasza Śliwińska (I A) oraz Szymon Matysiak (III A). Etap wojewódzki Olimpiady Solidarności odbędzie się 15 marca 2023 r.
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

Alicja Woźniak