Rozpoczęły się zawody sportowe w ramach Poznańskich Igrzysk Młodzieży Szkolnej zarówno szkół podstawowych jak i liceum. Nasza szkoła startuje w wielu dyscyplinach. Wystąpiła między innymi w tenisie stołowym szkół ponadpodstawowych dziewcząt i chłopców, badmintonie dziewcząt i chłopców oraz badmintonie dziewcząt szkół podstawowych. Dziewczęta z naszego liceum w składzie Hanna Wawrzyniak i Zofia Piotrowicz zdobyły III miejsce i brązowy medal Mistrzostw Poznania.
Po kilku latach nieobecności XVII LO wystąpiło w Mistrzostwach Poznania w Szachach szkół ponadpodstawowych. W tym roku wystawiliśmy reprezentację w składzie Adrian Skorupski (1G), Kamil Nowak (1I), Sami Śmigaj (3E) oraz Amelia Bady (3B).

DG

Józef Piłsudski i Roman Dmowski to dwie najważniejsze postacie polskiej niepodległości. Obaj urodzeni mniej więcej w tym samym czasie w zaborze rosyjskim. Piłsudski związał się z socjalizmem; Dmowski z kolei współtworzył ruch nacjonalistyczny. Łączyło ich jedno: idea Polski niepodległej. Różniło natomiast wszystko, co się z tym wiązało w praktyce: koncepcja drogi dojścia do niepodległości, wizja granic odradzającego się państwa, kwestia ustroju II Rzeczypospolitej.
6 listopada gościliśmy w naszej szkole dr. Mariusza Menza, historyka dziejów Polski XIX i XX wieku z Wydziału Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, autora kilkudziesięciu publikacji naukowych oraz współautora podręczników szkolnych do historii i wiedzy o społeczeństwie, który wygłosił dla uczniów wykład pt. Okoliczności odzyskania przez Polskę niepodległości 11 listopada 1918 roku. Józef Piłsudski i Roman Dmowski - dwie wizje Polski.
Anna Chudzińska

Pod koniec października mieliśmy – uczniowie klas I A, I E, I H, II C, III E i IVD liceum - okazję poznać ważne miejsce pamięci: Muzeum byłego niemieckiego obozu zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Nerem. Jest to najstarszy, jeden z sześciu na ziemiach polskich, niemieckich obozów zagłady (obok Auschwitz w Oświęcimiu na polskich terytoriach przyłączonych do Rzeszy oraz Treblinki, Sobiboru, Majdanka i Bełżca w Generalnym Gubernatorstwie). Miejsce to stało się swoistym prototypem eksterminacji Żydów. Zostało uruchomione w grudniu 1941 roku. Poznaliśmy, w jaki sposób mordowano: do ciężarówek mieszczących od 80 do 100 osób wprowadzano zupełnie nieświadomych ludzi, a następnie wtłaczano spaliny, które uśmiercały znajdujących się w pojeździe. Las Rzuchowski, przez który przeszliśmy, skrywa w sobie setki tysięcy ludzkich istnień.
Inicjatywa poznania historii przez uczniów klas licealnych to ciekawy pomysł, ponieważ prowadzi do poszerzenia naszej wiedzy. Nie ukrywam, że sama miałam trudności w przyswojeniu wszystkich, często przerażających informacji. Indywidualnie poruszały każdego z nas i stały się źródłem głębszych przemyśleń, w którą stronę zmierzył ten Świat.

Dziękujemy za opiekę nad naszą grupą prof. Katarzynie Michałowskiej i prof. Lidii Gapińskiej.

Zuzanna Rajman (kl. III E)

Polecamy stronę Muzeum.
Zapraszamy do galerii.

Drodzy uczniowie. Od 6 listopada, przez 5 dni, podczas dużej przerwy o godz. 10:30, będzie wyświetlana prezentacja najważniejszych dzieł Jana Matejki, który umarł 130 lat temu 1 listopada 1893 r.
Natomiast w piątek 10 listopada w sali 212 o godz. 10:45 odbędzie się konkurs szkolny poświęcony tematyce przedstawianej przez tego wybitnego malarza.
Zapraszamy wszystkich chętnych do zapisywania się u p. Danuty Jankowiak i udziału w konkursie.

Wyniki konkursu wiedzy - Odzyskanie niepodległości przez Polskę. 
Liceum: I miejsce - Julia Górecka (IV A) i Hubert Smardz (II E), II miejsce - Maurycy Wysocki (II B), III miejsce - Aleksander Piotrowski (I G).
Szkoła podstawowa: I miejsce - Kacper Szewczyk (7a), II miejsce - Kamil Piszczorowicz (7a).
Gratuluję.

Małgorzata Wierszuła

Zapraszam do udziału w Wojewódzkim Konkursie Historycznym "Konspiracja harcerska w latach 1939 - 1956". Adresatami konkursu są uczniowie szkół podstawowych (kl. VI-VIII) oraz ponadpodstawowych.
Zadanie konkursu polega na wykonaniu przez uczestników pracy należącej do jednej z kategorii:
- kartka z kalendarza
- lapbook
- praca plastyczna
- komiks
- utwór muzyczny

Kartka z kalendarza
1. Praca zgłoszona na konkurs powinna być przygotowana samodzielnie przez ucznia.
2. Kartka powinna zawierać treść i grafikę (o danej drużynie harcerskiej lub postaci z harcerskiej konspiracji).
3. Kartka z kalendarza powinna być jednostronna formatu A4.
4. Praca może być wykonana dowolną techniką i powinna zawierać bibliografię.
5. Ocenie podlega zgodność z tematem, estetyka i oryginalność wykonania.

Lapbook
1. Praca zgłoszona na konkurs powinna być przygotowana samodzielnie przez ucznia lub grupę uczniów (max 2 osoby).
2. Lapbook po złożeniu powinien mieć format A4.
3. Może być wykonany dowolną techniką i zawierać dowolną ilość informacji.
4. Ocenie podlega zgodność z tematem, oryginalność formy plastycznej, estetyka.

Kategoria plastyczna
1. Praca zgłoszona na konkurs powinna być przygotowana samodzielnie przez ucznia.
2. Praca może być wykonana w formie rysunku (technika dowolna) lub obrazu (akwarela, farba olejna itp.).
3. Prace muszą być przesłane w oryginale.
4. Format prac A4.
5. Ocenie podlega zgodność z tematem, oryginalność formy plastycznej, estetyka.

Kategoria komiks
1. Praca zgłoszona na konkurs powinna być przygotowana samodzielnie przez ucznia.
2. Uczestnik wykonuje komiks zgodnie z zasadami tworzenia komiksu.
3. Technika wykonania pracy jest dowolna.
4. Format komiksu max A4 i do 10 stron.
5. Ocenie podlega zgodność z tematem, oryginalność formy plastycznej, estetyka.

Kategoria muzyczna
1. Praca indywidualna lub grupy uczniów (max 3 osoby, należy podać autora tekstu, muzyki i nazwiska wykonawców).
2. Utwór muzyczno - wokalny, nagrany w formie pliku dźwiękowego w jednym z formatów: wave, mp3, wma, zaopatrzony tytułem, nieprzekraczający 4 minut nagrania.
3. Nagranie należy przesłać na adres mailowy organizatora.
4. Praca autorska - nie będą akceptowane utwory będące przeróbką innych, już istniejących.
5. Całość musi być samodzielnym pomysłem realizowanym przez przystępujących do konkursu.
6. Ocenie podlega zgodność tematyki tekstu z charakterem konkursu, estetyka oraz oryginalność wykonania i interpretacji, staranność wykonania (znajomość tekstu i melodii), muzykalność i warunki głosowe wykonawcy/wykonawców, ogólny wyraz artystyczny.

- uczeń wybiera sobie organizację lub postać harcerza/harcerki z konspiracji harcerskiej
- zgłoszenia do 30 listopada 2023 r. (sala 16)
- oddanie prac do 3 stycznia 2024 r. (sala 16)

Małgorzata Wierszuła

Pojechaliśmy na multimedialną wystawę zaprezentowaną w hali poznańskich targów. Zobaczyliśmy obrazy Vincenta Van Gogha, które nas „przenikały”. Zanurzyliśmy się w ich świecie. Wystawę polecamy. ⇒ Galeria

Katarzyna Michałowska

Jak każdego roku w naszej szkole uroczyście obchodzimy rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Między innymi odbywa się szkolny konkurs wiedzy, obejmujący swym zakresem lata 1914-1923. Do udziału zapraszam po jednej osobie z klasy (szkoła podstawowa i liceum).
Tegoroczny konkurs odbędzie się 25 października (środa) na trzeciej lekcji w sali 16. Zapisy do 23 października w sali 16.

Małgorzata Wierszuła

Przypominamy, że 13 października o godzinie 10:45 w sali 212 odbędzie się konkurs szkolny z okazji 250. rocznicy powołania Komisji Edukacji Narodowej.

DJ

6 października odbyła się debata kandydatów startujących w wyborach do Samorządu Uczniowskiego. Przed licznie zgromadzoną publicznością przedstawili oni wizje pracy samorządu na kolejny rok szkolny. Były prezentacje pomysłów i pytania zadawane przez prowadzącego oraz publiczność. Była to dla nas cenna lekcja demokracji. Zapraszamy na poniedziałkowe wybory!

Agnieszka Karbowa, Paweł Marcyniuk i Tomasz Bieryłło

Od 24 września uczniowie naszej szkoły mieli przyjemność gościć swoich niemieckich kolegów z Europaschule Troisdorf. Tydzień rozpoczęliśmy zajęciami integracyjnymi w szkole oraz wizytą w poznańskim zoo. We wtorek zagraniczni goście mieli okazję poznać historię Poznania oraz zobaczyć nasze architektoniczne perełki, m. in. Farę Poznańską, katedrę, Okrąglak. Z ogromną przyjemnością odwiedziliśmy również Toruń, gdzie uczestniczyliśmy w warsztatach wypieku pierników. Wreszcie przyszedł czas na szkolne rywalizacje sportowe i językowe, relaksującą grę w kręgle oraz zwiedzanie Bramy Poznania. Niemieccy uczniowie mogli skosztować przysmaków polskiej kuchni, w tym pysznych pierogów na Śródce. Pożegnaliśmy się w piątek, ale pozostały nam ciekawe znajomości oraz bardzo miłe wspomnienia. Do zobaczenia w marcu! Wie sehen uns in Mӓrz!

Justyna Potaczek i Hanna van Loon